Sport Suomi -verkosto luo lisäarvoa, jota ei rahalla saa

Sport Suomi on edennyt verkoston rakentamisesta työpajoihin ja kansainvälisiin avauksiin. Toteuttajilla on luja usko, että verkosto ja brändi voisivat resurssien salliessa tarjota pysyvän kodin suomalaiselle liikuntaosaamiselle.

Kansallinen Sport Suomi -verkosto vahvistaa kotimaisen liikunta-, urheilu- ja hyvinvointialan innovaatiotoimintaa liiketoimintalähtöisesti. Tahtotilana on lisätä erityisesti tavallisten ihmisten liikkumista, mutta tukea myös kilpa- ja huippu-urheilua. Kuten projektipäällikkö Santtu Pirskanen Kuopion kaupungilta sanoo, samat innovaatiot soveltuvat yleensä molempiin tarkoituksiin.

Liikunnan ja liikkumisen määrää voidaan lisätä liikuntapaikkapalveluilla, ennaltaehkäisemällä liikuntaelinsairauksia ja houkuttelemalla ihmisiä liikkumaan esimerkiksi pelillistämisen avulla.

– Työelämä ja työhyvinvointi on yksi oleellinen osa-alue, jossa liikkumista ja sen edellytyksiä voidaan lisätä ja parantaa, sanoo projektipäällikkö Alisa Heikkinen Jyväskylästä.

”Kaupungit ovat hyviä innovaatiotoiminnan vetojuhtia”

Sport Suomi on myös Innokaupunkien vetovastuuhanke, joka tukee kansallista osaamista ja toimintaa liikuntakaupunkien Jyväskylä, Kuopio ja Lahti johdolla. Osallistujia verkostossa on ympäri Suomea.

Sport Suomi on järjestänyt verkostolle InnoLab-työpajoja työhyvinvoinnin ja pelillisyyden parissa. Syksyllä on luvassa työpaja liikuntapaikkojen datan käytöstä ja toinen kansainvälistymisestä.

– Työpajat on havaittu hyväksi tavaksi tuoda toimijoita yhteen uusia yhteistöitä ajatellen. Mukana on yritysten lisäksi tutkijoita- ja hanketoteuttajia sekä kaupunkien yritys- ja liikuntapaikkapalveluita, Santtu Pirskanen kertoo.

Projektipäällikkö Juha-Matti Haapsaari Lahden kaupungilta muistuttaa, että verkostoja ei pysty rahalla ostamaan.

– Se on etu, joka pitää löytää. Itse rahallinen arvo tulee yritysmaailmaan ja liike-elämälle viiveellä.

Kaupungit ovat projektipäälliköiden mukaan hyviä innovaatiotoiminnan vetojuhtia, koska työtä tehdään puolueettomasti. Kaupunkien elinvoimaisuudelle on myös eduksi, että yritykset etenevät tavoitteissaan.

Tukea kansainväliseen kasvuun – jalkapallosta voi löytyä liiketoimintamahdollisuuksia yllättäviltä suunnilta

Työpajojen ohessa Sport Suomi -hanke pyrkii luomaan yrityksille vahvoja yhteyksiä kansainvälisille markkinoille.

– Yritys saa verkoston kautta muista toimijoista tukea omalle idealleen lähteä kansainvälisille markkinoille. Haluamme tukea ajatusta, että se on heille mahdollista, Haapsaari kertoo.

Uuden innovatiivisen ratkaisun ei tarvitse tulla suoraan omalta alalta.

– Esimerkiksi jalkapallo on iso globaali ilmiö ja suomalaisilla yrityksillä voi olla sellaista osaamista lajille, jota ei ole tultu ajateltua aiemmin. Huippu-urheiluun liittyvä liiketoiminta on universaalia ja samat ratkaisut voivat olla monistettavissa myös useampiin lajeihin, Pirskanen sanoo.

Jalkapallolla on valtavat markkinat. Sport Suomi järjesti keväällä yritysdelegaatiolle matkan Madridiin. Jyväskylän kaupungin elinkeinopalvelut vei väkeä samalla huhtikuisella viikolla myös Bilbaoon lajin huippuolosuhteiden äärelle.

– Matka tarjosi mahdollisuuden päästä monen tahon kanssa juttusille. Saimme hyvää palautetta ja lisää pontta syksyn suunnitelmiin, Heikkinen kertoo.

Kansainvälistymisen työpaja syyskuun alussa on tarkoitettu niille, jotka haluavat lähteä mukaan World Football Summittiin Espanjan Sevillaan 18.–19.9.2024.

Sport Suomi on tehnyt yhteistyötä myös Jyväskylän yliopiston vastuullisen urheilujohtamisen ja -liiketoiminnan maisteriohjelman (RESPO) kanssa.

– Verkoston yritykset saivat opiskelijoilta kehittämisapua ja opiskelijat pääsivät vuoropuheluun yritysten kanssa. Tällainen on vielä verrattain uutta akateemisella liikuntapuolella. Molemmat osapuolet olivat avaukseen tyytyväisiä, Heikkinen kertoo.

Pysyvälle Sport Suomi -verkostolle on tarvetta

Sport Suomi –hankkeen projektipäälliköt kolmesta kaupungista ovat tehneet tiivistä yhteistyötä. Paras kuviteltavissa oleva lopputulos on, että ihmiset liikkuvat jatkossa enemmän, mutta Pirskasen mukaan se on yksittäistä hanketta pidemmän ajan päässä. Mikä muuttuu hankkeen myötä?

– Yhteistyö syvenee eri toimijoiden välillä. Laajemmassa mittakaavassa toisten yritysten välillä ja yli kaupunkirajojen. Pyrimme siihen, että sellainen ajatusmalli yleistyy, ettei kaikkea ongelmia tarvitse ratkoa yksin, Pirskanen sanoo.

Projektipäälliköt toivovat, että Sport Suomi -verkostotyöstä tulee laajempi ja pysyvämpi.

– Tässä on toimiva malli, jota viedä aktiivisesti ulkomaille brändin alla. Tällaiselle toiminnalle on tilausta. Osapuolet eivät välttämättä tajuaisi ottaa toisiinsa yhteyttä ilman tällaisia tilaisuuksia, Pirskanen arvelee.

Innovaatioiden ideoinnin ja systemaattisuuden lisäksi tavoitteena on tarjota yrityksille selkeitä palveluita, jotta ne tietävät, mistä saada tukea.

– Vielä on aukkoja eri palveluiden välillä, Heikkinen sanoo.

Haapsaaren mukaan auttaisi myös lajiliittoja, että huippu-urheilu toimisi Sport Finlandin brändin alla. Kilpailun sijaan eri vahvuuksien löytäminen ja osaamisen yhdistäminen ovat merkittäviä asioita.

– Kaikki on keksitty, mutta tekemistä pitää osata jalostaa.

Heikkinen on tyytyväinen, miten lyhyessä ajassa he ovat saaneet vaikutuksia aikaan.

– Tämä on kestävyysjuoksua, sillä luottamussuhteiden luominen vie aikaa ja täytyy tehdä paljon valintoja. Olemme onnistuneet monessa mitä on tehty.

Open Call: Kansainvälisen urheiluliiketoiminnan avauksia World Football Summit -tapahtumassa (jyvaskyla.fi)

Aikaisempi juttu: Sport Suomen visio: Paras liikunnan ja hyvinvoinnin tutkimus- ja bisnesosaaminen löytyy Suomesta – Innokaupungit

Sport Suomi on yksi Innokaupunkien vetovastuuteemoista. Temaattinen yhteistyö tuo kaupunkien voimavaroja yhteen ja edistää hyvien käytäntöjen leviämistä ja kansainvälistä yhteistyötä ja investointeja. Tavoitteena on vauhdittaa elinkeinoelämän uudistumista ja kestävien ratkaisujen käyttöönottoa kaupungeissa. Innokaupungit tukevat innovaatioita, soveltavat tutkimusta ja tekevät kokeiluita.