Yhteiset palvelut puuttuvat – pienyrittäjät kaipaavat tukea luonto- ja hyvinvointimatkailun kehittämiseen

Matkailijat kaipaavat helposti saavutettavia elämyksiä. Alan toimijat kehittävät nyt yhteisiä palvelupaketteja tukemaan ympärivuotista matkailua.

Luontokokemukset ovat Suomen matkailun vahva vetovoimatekijä. Puhdas vesi, ilma ja kaunis luonto houkuttelevat matkailijoita ympäri maailman saapumaan Suomeen. Matkailualan selvityksissä on piirtynyt esiin vahva matkailijaprofiili asiakkaasta, joka etsii helposti saavutettavia, matalan kynnyksen luontokokemuksia.

– Matkailijat eivät välttämättä kaipaa fyysisesti vaativia luontoelämyksiä, vaan he haluavat päästä nauttimaan luonnosta vaivatta. Turvalliset elämykset, ilman suurta fyysistä rasitusta, mahdollistavat luontokokemukset kokemattomallekin seikkailijalle, kertoo projektipäällikkö Ronja Rytkönen Business Rovaniemeltä.

Luonto- ja hyvinvointialan yritykset ovat usein mikro- ja pk-yrityksiä, jotka ovat tunnistaneet, että heillä on paljon käyttämättömiä yhteistyön mahdollisuuksia palveluiden tarjonnassa.

Pienyrittäjät ovat Rytkösen mukaan äärimmäisen kiinnostuneita yhteistyön tiivistämisestä muiden yrittäjien kanssa. Ylialueellisen ja monialaisen yhteistyön mahdollisuutena nähdään yksittäisistä matkailutuotteista muodostuvat laajemmat palvelukokonaisuudet.

– Mikroyrittäjillä resurssit ovat usein rajalliset, mikä vaikeuttaa verkostoitumista ja osallistumista yhteisiin tilaisuuksiin. Yhdeksi ratkaisuksi on toivottu yhteistä markkinointialustaa, joka kattaisi koko maan ja näyttäisi palvelut visuaalisesti kartalla, Rytkönen kertoo. 

Rovaniemi ja Lahti järjestivät alan yrityksille syksyllä 2025 kolmiosaisen työpajasarjan, jossa työstettiin luonto- ja hyvinvointimatkailun yhteistyön lisäksi markkinointia ja digitaalisia ratkaisuja. Työpajat pohjautuivat yrityskyselyyn, jonka vastauksissa nousi esiin selkeä tarve palveluiden yhdistämiselle erityisesti majoitus- ja elämyspalveluita tuottavien yritysten välillä.
 
– Työpajoissa oli väkeä etenkin Lapista ja Lahden alueelta, mutta myös muualta Suomesta aina Kuopiosta Hankoon, Ronja Rytkönen kertoo.

Hyvinvointi- ja luontoelämysmatkailulle on kysyntää

Hyvinvointi- ja luontoelämysmatkailun kasvu on maailmalla kaksi kertaa nopeampaa kuin matkailu yleisesti. Työ- ja elinkeinoministeriö julkaisi keväällä 2025 uuden matkailustrategian vuosille 2025–2028 yhteistyössä alan toimijoiden kanssa. Suomessa hyvinvointi- ja luontoelämysmatkailussa nähdään valtavasti potentiaalia ympärivuotisen matkailun kehittämisessä. Vaikka matkailun kausiluonteisuus on Suomessa EU-tasolla vähäistä, Suomessa korostuvat silti korkean kysynnän kausina joulu–maaliskuu ja kesä–elokuu. Ympärivuotisen matkailun kehittäminen tukee investointeja, luo pysyviä työpaikkoja ja vahvistaa kestävää kasvua.

Hyvinvointi- ja luontomatkailuyritysten yhteisten hyvinvointi- ja luontoelämysmatkailun tuote- ja palvelupaketteja kehitetään Innokaupunkien vetovastuuhankkeessa nimeltä Hyvinvointi- ja luontoelämysmatkailun innovaatioklusteri. Hankkeen toteuttavat Rovaniemen kaupunki, Lapin ammattikorkeakoulu, Lapin yliopisto ja LAB-ammattikorkeakoulu.

– Seuraavaksi rakennamme toimintamallia monipaikkaisten tuote- ja palvelupakettien kehittämiseksi ja pilotoimme uusia monipaikkaisia palvelukokonaisuuksia, Rytkönen kertoo.

Työpajatoimintaa jatkuu vuonna 2026 yrityskyselyssä selvinneiden tarpeiden pohjalta.

– Kartoitamme myös vastuullisen matkailuliiketoiminnan hyviä käytäntöjä ja otamme käyttöön tapoja, jotka tukevat kestävää, vastuullista ja innovatiivista matkailualan kasvua.

Hyvinvointi- ja luontoelämysmatkailu  – Innokaupungit

Jos olet kiinnostunut osallistumaan palvelukokonaisuuksien yhteiskehittämiseen, ilmoittaudu mukaan!
https://link.webropol.com/s/hyvinno

Kuva: Visit Rovaniemi