Urheiluliiketoimintaa kannattaa viedä joukkovoimalla
Sport Suomi -verkosto halusi yhdistää liikkumattomuushaasteen, liiketoimintainnovaatiot ja kasvun yli maan rajojen. Siemen pysyvämmälle yhteistyölle on kylvetty yhteisten innovaatioiden, tapahtumien ja hankkeiden tuottamiseksi.
Sport Suomi -verkoston tavoitteena on ollut viimeiset pari vuotta kasvattaa Suomesta kansainvälisesti tunnettu liikunnan ja hyvinvoinnin innovaatiomaa. Toimijat ympäri Suomen ovat löytäneet uusia kumppaneita ja ideoita tutkimus- ja innovaatiotoimintaan ja liiketoiminnan kehittämiseen.
Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kaupunkien vetämässä kansallisessa verkostossa on saatu hyviä kokemuksia yhteiskehittämisestä. Erityisesti liikunta-, terveys-, ja hyvinvointialan yritykset ovat olleet motivoituneita käyttämään aikaansa työpajatoimintaan.
Keskusteluissa on suunniteltu sekä työikäisten että opiskelijoiden liikkumattomuuden ratkaisuja ja uusia palveluita. Tulevaisuuden liikuntapaikka -teemaisissa työpajoissa kehittämisen keskiössä oli datan hyödyntäminen liikunnan ja urheilun ympäristöissä.
– Ihmisiä halutaan motivoida liikkumaan tuomalla esimerkiksi digitalisoitumisen mahdollisuuksia suorituksen mittaamiseen. Liikuntapaikkojen datan keräämisessä kiinnostavaa datan hyödyntämiseksi on myös se, ketkä käyttävät tiloja, miten ja millaisella aktiivisuustasolla, kertoo projektipäällikkö Santtu Pirskanen Kuopion kaupungilta.
Sport Suomi on koonnut työn tuloksena pelikirjan avoimen liikunta- ja hyvinvointidatan hyödyntämisestä.
Pidemmällä tähtäimellä selviää, tuottaako työpajatoiminta uusia liiketoimintainnovaatioita.
– Palautteen perusteella Jyväskylän, Lahden ja Kuopion vetämiin työpajoihin osallistuneet ovat löytäneet uusia ideoita ja inspiraatiota, kun heille on tarjottu oikea ympäristö ja ihmiset, kertoo projektipäällikkö Alisa Heikkinen Jyväskylästä.
Sporttibisnekselle jalansijaa ulkomailla
Työpajojen lisäksi Sport Suomi -verkosto on tukenut kotimaisia yrityksiä jalansijan saamiseksi ulkomaisille markkinoille. Madridin ja Sevillan -delegaatiot edustivat keväällä ja syksyllä 2024 kansallista sporttibisnestä yhteisenä rintamana, mikä lisäsi selvästi suomalaisen innovaatiotoiminnan näkyvyyttä ja vetovoimaa Espanjan tilaisuuksissa, kuten jalkapallomessuilla.
-Mahdollisen yrityskumppanuuksien lisäksi delegaatiot herättivät kansainvälisten toimijoiden kiinnostuksen tehdä yhteistyötä suomalaisten kaupunkien kanssa. Suomalaisten kaupunkien ottama aktiivinen rooli ja yhteistyö oli heille uutta, Alisa Heikkinen kertoo.
Delegaation järjestäjille tuli iloisena yllätyksenä, että kukaan ei vaikuttanut jäävän toisen varjoon, vaan suomalaisten yhteistyö oli tiivistä kontaktivinkkien jakamisessa. Suomalaiset yritykset kannustivat toinen toisiaan ja tämä herätti vaikutuksen myös kansainvälisissä kumppaneissa, jotka ovat tottuneita kilpailun kovuuteen.
– Yhteisen Sport Suomi -sateenvarjon alla toimiminen osoittautui onnistuneeksi valinnaksi. Yksittäinen toimija on kiinnostavampi, kun se on osa isompaa kokonaisuutta, Heikkinen sanoo.
Myös Suomen päässä on ollut oleellista, ettei toiminta ole ollut vain yhden kaupungin alla, vaan kansallista ja laajaa, mikä vetoaa yrityksiin.
Tulevaisuus näyttää, mihin yhteistyö kantaa
Verkoston vetäjät toivoivat, että Sport Suomesta tulee laajempi ja pysyvämpi toimintamalli. Suoraa rahoitusta jatkolle ei saatu, mutta uusia rahoituslähteitä erityyppiselle yhteistyölle on tarkoitus etsiä vuonna 2025. Toimijat kaupungeissa ja tutkimuslaitoksissa pohtivat muun muassa tulevia hankeideoita.
– Tiedonjako kaupunkien välillä on tärkeää. Esimerkiksi Horisontti-rahoituksen kaltaisen isomman rahoituksen saamisessa laaja yhteistyö on tarpeen, Heikkinen toteaa.
Sport Suomi onnistui luomaan uusia siltoja eri toimijoiden välille. Verkoston tulevaisuus kertoo, mihin asti yhteistyö kantaa.
– Todellinen hyöty nähdään 2-5 vuoden päästä, mitä kaikkea on syntynyt. Toivottavasti yritys- ja tutkimusyhteistyö on jalostunut eteenpäin. Yhteistoiminnalle on tarvetta myös uusien tapahtumien järjestämisessä. Ja Startupit tarvitsevat jatkossakin vipuapua kansainvälistymiseen, Heikkinen sanoo.
Sport Suomi on yksi Innokaupunkien vetovastuuteemoista. Temaattinen yhteistyö tuo kaupunkien voimavaroja yhteen ja edistää hyvien käytäntöjen leviämistä ja kansainvälistä yhteistyötä ja investointeja. Tavoitteena on vauhdittaa elinkeinoelämän uudistumista ja kestävien ratkaisujen käyttöönottoa kaupungeissa. Innokaupungit tukevat innovaatioita, soveltavat tutkimusta ja tekevät kokeiluita.
Tämä artikkeli on Sport Suomi -hankkeesta kertova kolmas ja viimeinen osa.
Edellinen osa: Sport Suomi -verkosto luo lisäarvoa, jota ei rahalla saa – Innokaupungit
Jyväskylän HHub-sivustolta voit seurata jatkossakin hyvinvointi- ja liikunta-alan ekosysteemin kuulumisia.