Innokaupunkien ilme ja viestinnän käsikirja on julkaistu!

21.03.2023 • Näkyvyys
Innokaupunkien uuden ilmeen mukainen logokuva
Viestinnän uudet linjat hiottiin yhteistyössä bränditoimisto SEKin kanssa.

Innokaupunkien uusi ilme ja viestinnän ohjeistus on julkaistu. Muhkea viestintäpaketti sisältää viestintätarpeisiin soveltuvaa sanoitusta ja graafiset ohjeet. Lisäksi konseptoimme Innokaupunkien verkkosivut uuteen malliin. Niiden päivitys tapahtuu myöhemmin tänä vuonna.

– Viestinnän suunnittelussa tavoitteenamme on ollut, että Innokaupunkien tekijöiden olisi helppoa ja hyödyllistä viestiä toiminnastaan osana Innokaupunkeja. Siksi syötteet sisältöön sekä palaute suunnitteluprosessin eri vaiheissa on ollut erityisen arvokasta, kertoo kehityspäällikkö Riina Pulkkinen Innokaupunkien koordinaatiosta.

Kaupunkien näkökulmaa suunnitteluun toivat myös viestinnän asiantuntijat Nelli EerikäinenPiia-Marika Jokela ja Päivi Korpisalo Jyväskylästä, Seinäjoelta ja Kokkolasta.

Materiaalit ovat kaikkien Innokaupunkien tekijöiden käytettävissä

– Tarjoamme materiaalit jakoon kaikille Innokaupunkien tekijöille kaupungeissa, niin ekosysteemityön tekijöille, hanketoteuttajille kuin yhteistyöyrityksille. Innokaupunkien nyt julkaistavat viestinnän materiaalit tarjoavat hyvää selkänojaa ja suosittelemme niiden käyttöä ekosysteemisopimuksia toteuttavissa hankkeissa, Riina Pulkkinen sanoo.

Innokaupunkihankkeiden toteuttajien on kuitenkin hyvä muistaa pakolliset EU:n koheesiopolitiikan viestinnän velvoitteet. Pulkkinen muistuttaakin EU:n lipputunnuksen käytöstä ja vinkkaa, että logo löytyy myös Innokaupunkien materiaalipankista Rakennerahastot-sivustolta.

– Innokaupungit ovat olemassa luodakseen yrityksille, instituutioille ja ihmisille mahdollisuuksia kehittyä ja kehittää, tulla yhteen ja ideoida. Toimintamme on moninaista ja niin saa olla Innokaupunkien viestintäkin. Kehotan hyödyntämään materiaaleja monipuolisesti ja luovastikin. Nyt käyttöön tulevat materiaalit tarjoavat hyvän lähtökohdan 16 kaupunkiseudun samansuuntaisille viesteille siitä, miten yhdessä luomme Suomesta maailman innovatiivisinta maata, Pulkkinen kannustaa.

Käsikirja

Innokaupunkien viestinnän käsikirja sisältää viestintätarpeisiin soveltuvaa sanoitusta ja graafiset ohjeet. Lisäksi tarjolla on seuraavat materiaalit:

  • logo
  • Powerpoint-pohja
  • fontti
  • graafisia elementtejä
  • julistepohja, joka korvaa EU:n kylttigeneraattorilla tehtävän hankejulisteen (tulossa).


Siirry Innokaupunkien materiaalipankkiin tästä.

—-

Innokaupungit ovat uuden ajattelun tukijoita ja kirittäjiä – muutoksen edelläkävijöitä. Tavoitteenamme on vauhdittaa elinkeinoelämän uudistumista ja parantaa ihmisten elämää kaupunkiympäristöissä. Tuemme innovaatioita, soveltavaa tutkimusta ja kokeiluita. Olemme olemassa luodaksemme yrityksille, instituutioille ja ihmisille mahdollisuuksia kehittyä ja kehittää, tulla yhteen ja ideoida.

Innokaupungit luovat yhteistyöstä innovaatioita ja innovaatioista kestävyyttä.