Huvudstadsregionens städer hjälper utländska företag att etablera sig – nästan 50 företag har inlett sin verksamhet

Helsingfors, Esbo och Vanda vill ha nya utländska uppstartsföretag i huvudstadsregionen. Detta kräver att företagarna är intresserade av Finland och tror att de kan lyckas här. Hur övertygar städerna potentiella nya företagare?

Finland vill locka utländska experter till landet, i synnerhet uppstartsföretagare. Företagare som etablerar sig här kan medföra både skatteintäkter och arbetsplatser. Ett framgångsrikt uppstartsföretag lockar fler internationella toppförmågor och snart är cirkeln sluten.

Men vad skulle få utländska företag att bli intresserade av huvudstadsregionen? Man tävlar om samma experter även i alla andra europeiska länder. Slask, mörker och tystlåtna finländare är inte nödvändigtvis det bästa trumfkortet då man tävlar mot till exempel Amsterdam.

Ett sätt är att göra det lättare att komma hit och etablera sig här. Nationellt har man tacklat problemet genom att påskynda beviljandet av uppehållstillstånd för lovande uppstartsföretag. I den nationella modellen bedömer Business Finland först företagets affärsplan och sedan påskyndar Migrationsverket behandlingen av uppehållstillstånd för den som kommer till landet.

Ett uppehållstillstånd är en bra början, men det räcker inte bara med det. Vad kan städerna göra för att företagarna ska packa sitt flyttlass och styra kosan mot Finland?

Finansiering, skolplatser, nätverk – ett företag som vill etablera sig behöver konkret hjälp

– Om Finland kunde locka hundra framgångsrika tillväxtföretag som Wolt eller Oura skulle våra samhällsekonomiska problem vara ett minne blott, säger Mikko Armila vid Business Helsinki. Armila arbetar med att utveckla tjänsterna för uppstartsföretag i Helsingfors.

Helsingfors stad är en del av HEVi-programmet, där Helsingfors, Esbo och Vanda samt regionens FUI-aktörer tillsammans utvecklar huvudstadsregionens innovationsverksamhet och innovationsnätverk. Städerna har tillsammans planerat hur man kan locka internationella uppstartsföretag och göra det lättare att komma hit.

Enligt Armila är det första steget att nå rätt målgrupper, dvs. företagare som har en genuin möjlighet att nå framgång i Finland. Detta lyckas tillsammans med inhemska och internationella partner, såsom Business Finland.

– Via en aktiv anställd vid Business Finland i Turkiet har vi till exempel bekantat oss med lokala uppstartskretsar och besökt deras evenemang, berättar Armila.

Förutom att besöka målländerna ordnar nätverket egna evenemang i Finland, såsom besök till Slush. Syftet är att presentera för de utvalda företagen hurdant uppstartsekosystem huvudstadsregionen har. Senast ansökte nästan 130 företag, av vilka man valde ut de 20 bästa.

Enligt Armila bekantar sig städerna lika noggrant som businessänglar med företag som är intresserade av Finland. Utöver affärsplanen intervjuar Armila och hans team till exempel själva företagarna och det eventuella teamet. Syftet är att utreda hur färdigt företaget är för den nya marknaden.

Om företaget uppfyller städernas kriterier hänvisas det till Business Finland som påskyndar uppehållstillståndet. När pappren är i skick hjälper nätverket företagen till exempel med lämpliga finansieringsmöjligheter.

– När företaget har registrerats i Finland får det samma stöd som vilket finländskt företag som helst. Till exempel beviljar och garanterar Finnvera lån på upp till 50 000 euro för nya uppstartsföretag, berättar Armila.

Finansieringen förbinder företagen till Finland, eftersom det krävs att huvudkontoret hålls i Finland för att företaget ska få lån här. Om företagaren flyttar hit med sin familj hjälper nätverket till exempel med att hitta skol- och dagvårdsplatser för barnen. En gratis och bra utbildning är redan i sig ett stort lockbete för många.

Huvudstadsregionen är en port till den europeiska marknaden

Till huvudstadsregionen kommer företag särskilt från länder utanför Europa, till exempel Turkiet och Indien. Enligt Armila är det omöjligt att ge ett svar på varför företagen väljer just Finland.

– Största delen av företagen kommer till Finland för att utvidga verksamheten till Europa, eftersom den egna hemmamarknaden är för liten för dem. Å andra sidan finns det till exempel en stor marknad i Turkiet, men staten ingriper i företagens verksamhet och företagen behöver större spelrum. Det har vi i Finland, berättar Armila.

Städerna är särskilt intresserade av företag som kompletterar deras befintliga företagsekosystem. Helsingfors strävar till exempel efter EdTech-företag, dvs. företag som utvecklar innovationer för lärande. Vanda är intresserad av luftfartsrelaterad logistik och energiteknologi, Esbo av djupteknologi. Trots specialiseringen är städerna intresserade av alla typer av företag.

Stupidella ville till Finland eftersom landet är ett centrum för spelindustrin

Konstantin Elgaz och Alexandr Sobchenko är företagare inom spelbranschen som driver spelstudion PPLLAAY i S:t Petersburg. Bolagets populäraste mobilspel har sammanlagt över 200 miljoner nedladdningar.

Elgaz och Sobchenko blev intresserade av Finland 2017, då duon deltog i ett evenemang för spelföretag i S:t Petersburg som ordnades av Finlands generalkonsulat.

– Då bestämde vi att vår nästa spelserie ska publiceras i Finland, eftersom Finland är ett centrum för spelindustrin: alla känner till exempelvis Angry Birds och Supercells Brawl Stars, berättar Konstantin Elgazin.

Oleg Paliy, som ansvarade för spelevenemanget vid konsulatet, hänvisade företagarna från S:t Petersburg till Helsinki Partners. Det var så företagarna kom i kontakt med Mikko Armila och hans team.

Det krävdes rätt tajming för att flytta till Finland och grunda ett nytt företag. Den rätta stunden kom 2023 då Elgazin och Sobchenko grundade Stupidella Oy i Finland. Företaget utvecklar en spelserie med samma namn och har under 2024 publicerat nio nya spel.

Företagarna fick hjälp av Business Helsinki med de praktiska arrangemangen för att grunda ett företag, som att bereda en uppstartsplan, registrera företaget och hitta nyttiga nätverk via evenemang som Slush och Arctic15. Enligt Elgazin är det viktigt att det finns en pålitlig instans att fråga råd av, i vilket ärende som helst, när som helst.

Företag som når framgång kan ge staden nästan en miljon i skatteintäkter

Vad händer med företagen efter att de kommit till Finland? Enligt Armila lyckas en del mycket bra och en del inte – sådant är uppstartsföretagandet. De som misslyckas hittar på något annat och grundar till exempel ett nytt företag.

– I december 2023 tog en företagare kontakt med mig och redan följande vår grundade hen ett företag i Helsingfors. Efter några månader hörde jag att de redan hade lyckats få igenom en finansieringsrunda på ett par miljoner. Nu bygger de upp internationell affärsverksamhet och omsättningen har tredubblats.

Helsingfors, Esbo och Vanda har satt som mål att locka 50 uppstartsföretag till städerna på tre år. Trots att det bara har gått ett och ett halvt år sedan målet sattes upp har 47 företag redan inlett sin verksamhet.

Det är svårt att exakt beräkna skatteintäkterna från nya företag. Försiktiga uppskattningar av de skatteintäkter som Helsingfors får under projektets gång rör sig kring cirka 800 000 euro, om alla företag som kommit hit stannar här och lyckas.

Enligt Armila är det en stor bedrift, eftersom det kan ta upp till ett år för företagen att flytta till Finland. Ingen fattar beslut om att flytta till ett nytt land på lätta grunder, särskilt om familjen också flyttar med. Om företaget har flera grundare behövs det ännu mer tid för beslutet och de praktiska arrangemangen.

– Det krävs ett tätt samarbete mellan oss städer för att få hit företagen. Företagarna fattar de största besluten i sitt liv och vi måste övertyga dem om att det verkligen lönar sig att komma hit, säger Armila.

Helsingfors stad, tillsammans med Esbo och Vanda städer hör till Innostäderna. Ett av städernas mål är att utveckla ekosystemen, vilket betyder att till exempel stöda uppkomsten av sådana nya tillväxtbranscher och kluster som är svåra att förutspå. Arbetet med att utveckla ekosystemen hjälper till att reagera på förändringar i omvärlden.